Tugay: Çöp tesisine onayı Bakanlık veriyor, bizim yetkimiz yok
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Cemil Tugay, kooperatifler ve İzmir’in son zamanlarda gündeme gelen çöp sorunu ile ilgili değerlendirme yapmak üzere, İzmir Sanat’da basın mensuplarıyla bir araya geldi. Tugay, İzmir'de yaşanan çöp sorununa ilişkin, bertaraf alanı bulmak için Bakanlık onayına ihityaç duyduğunu ifade ederek, "11 tane incelenen alan İZBB’ye ait değil çünkü İZBB’nin atık bertaraf tesisine uygun bir alanı yok. Dolayısıyla bu kurumların bize o alanları tesisi gerekiyor. Kendi kendimize ruhsat veremiyiz bunlar bakanlık tarafından veriliyor. Diğer kurumların onayına ihtiyaç duyuyoruz bu nedenle zorlanıyoruz" dedi.
- | Son Güncelleme:
- | Egeli Gazete
CEMRE YUVARLAK/EGELİ GAZETE- İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Cemil Tugay, kooperatifler ve İzmir’in son zamanlarda gündeme gelen çöp sorunu ile ilgili değerlendirme yapmak üzere, İzmir Sanat’da basın mensuplarıyla bir araya geldi. Tugay, İzmir'de yaşanan çöp sorununa ilişkin, bertaraf alanı bulmak için Bakanlık onayına ihityaç duyduğunu ifade ederek, "11 tane incelenen alan İZBB’ye ait değil çünkü İZBB’nin atık bertaraf tesisine uygun bir alanı yok. Dolayısıyla bu kurumların bize o alanları tesisi gerekiyor. Kendi kendimize ruhsat veremiyiz bunlar bakanlık tarafından veriliyor. Diğer kurumların onayına ihtiyaç duyuyoruz bu nedenle zorlanıyoruz" dedi.
“DİĞER KURUMLARIN ONAYINA İHTİYAÇ DUYUYORUZ, BU NEDENLE ZORLANIYORUZ”
“Şunu herkese hatırlatayım” diyen Tugay şu ifadelere yer verdi:
Günlük yaşamda bu atıkların bir şekilde çözülmesi gerekiyor. Bertaraf tesisi ile bunları imha edilmeli. İZBB şurada zorlanıyor bu alanları belirlemek için bizim alanımız olması lazım ya da uygun alanı istememiz lazım. 11 tane incelenen alan İZBB’ye ait değil çünkü İZBB’nin atık bertaraf tesisine uygun bir alanı yok. Dolayısıyla bu kurumların bize o alanları tesisi gerekiyor. Kendi kendimize ruhsat veremiyiz bunlar bakanlık tarafından veriliyor. Diğer kurumların onayına ihtiyaç duyuyoruz bu nedenle zorlanıyoruz. Harmandalı da konuyla ilgili duyulan vatandaşlara saygı duyuyoruz ama çaresizlikten devam etmek zorunda kalıyoruz. Kendi yaptığımız planda İzmir’in atık yönetimi planını en çağdaş ve olması için çalışmaya devam ediyoruz.
"ÇÖP TOPLAMA İZBB’YE AİT DEĞİL"
Çöp konusunu siyasete malzeme edilmemesi gereken bir komu olarak düşünüyorum. Siyaset üstü bir konu metropol de yaşıyoruz. Her gün 6 bin ton civarında atık çıkıyor. Halk ve çevre sağlığı gözetilerek yapılan bir iştir bunun siyaseti olmaz. Bu konu herkes için önemlidir. Budan kaynaklanan sorun herkesi ilgilendiren bir sorundur. Bazı şeyleri herkesin aklında doğru oturtası lazım. Birileri halkın aklını karıştırmaya çalışırken bir bilinç olarak bunları bilmek gerekiyor. Atık konusu toplama, transfer ve bertaraf üç aşamadan oluşuyor. Toplama ilçe belediyelerin sorumluluğundadır. Bu İzbb’nin sorunu değildir. Transfer konusu ilçeden alıp götürmek konusu büyükşehir belediyesinin sorumluluğundadır. Bunları herkes aklında doğru oturtsun.
Tugay sözlerine şöyle devam etti:
Şehrimizde 1992 yılında harmandalı depolama alanı olarak belirlenmiş. O zaman yaşam alanı olmadığından kimsenin şikâyet olmadan kullanılmış. 2012 yılında merkez ilçelerin atıkları ile ilgili depolama yaparken ilçeler kendi sınırlarında çöpleri depoluyordu. Ama 2012 yılında çıkan kanundan sonra 30 ilçenin tamamı izbb’nin yetkisine geçti. 2012 yılında katı atık bertaraf kanunu çıktı. İstenmeyen bazı özel şartlar istenmeye başlandı. 2010 yılından sonra bertaraf alanları yenilirken bu yeni bertaraf alanları buna göre belirlendi.
"SUSUZLAŞTIRM PROJESİ ZAHMETLİYDİ"
İzmir’in çöpleri ile ilgili yeni bertaraf sistemi kuralım diye çaba gösterilirken, bazı konular şehrin hızlıca büyümesi harmandalı bölgesi kullanılmaya devam ediyor. Harmandalının çöp depolama ve bertaraf alanı olarak kullanılması ile ilgili bir dava var. Buna herkesin bakması lazım. 2022 yılında heyelan riski nedeniyle açılmış bir dava var. 2023 yılında bir karar var. 25 Haziran 2025’te bu karar kesinleşti. O alanı kullanmamaya başladık. İzmir’de biz neler yaptık? Nerede ne kadar ilerleyebildik. Bergama ve ödemişte entegre çöp tesisi yapılması için izin alındı. Yamanalar için İZBB ÇED başvurusu yaptı bu bir miktar ilerledi ÇED sürecinde DSİ İzbb’den bir susuzlaştırma projesi yapmak istedi. Uzun yılar boyunca suyu çekerek bir susuzlaştırma yapılacağı ve bu işin zahmetli olduğu anlaşıldı. Öngörülen alan belediyeye ait değil. Bu süreç o yüzen durdu.
Bazı başvurular var. Menderes’te 2020 yılında yapılmış bir başvuru var. Tire Karateke de ÇED süreci başlatılmış. Kemalpaşa’da evsel atık yakma tesisi başlatılmıştı. Ama bu başvuruların çek çoğu durduruldu. Sonuçlanmadı. Herhangi bir çalışma yapmadı iddiası doğru değil. Bazıları siyasete malzeme edildi bazıları da bürokratik süreçlerde durduruldu. Kemalpaşa neden durduruldu bilmiyoruz.
ÜNİVERSİTEDEN ANALİZ RAPORUNU ONAYLATARAK BAKANLIĞA GİTTİK
Biz göreve geldiğimizden beri 11 tane yeni ön etüt alanı var. Çalışmamız devam ediyor. Buraların sonuç almayı umuyoruz. Bu danıştayın onayladığı kararda bir ifadeye dikkat çekmek istiyorum. “Sahada kısmen yada tamamı depolama faaliyetine ilişkin rapor tanzim edilmesi ve bakanlıkça uygun bulunması halinde depolamaya devam edilmesi” böyle bir ifade var. Bahsi geçen alanda depolama yapılıp yapılmayacağına dair bir analiz raporu hazırlattık ve üniversiteden onaylattık. Bununla beraber bakanlığa başvurduk. 31 Ekim’e kadar izin verildi. İzbb’ye bazı şartlar getirildi biz bu sorumluluğu aldık.
SAYGILI VE İNAN’A TEŞEKKÜR
Dün genel başkan yardımcımız Gökhan zeybeğin söylediği sözler ve AK Partili siyasetçilerin gösterdiği reaksiyon. Sayın Zeybekle görüştüm. Söylediklerinden anladığım kadarıyla yanlış bilgilendirilmiş. Harmandalı’yı bakanlık kapatmadı mahkeme kararı ile kapatıldı. Yeniden açılma sürecinde bakanlık bizi de zorlayan bir süreç yürüttü. Ama bize bir yol açtı. Bu süreci özellikle Saygılı ve İzmir Milletvekili Eyüp Kadir İnan yakından takip ettiler sorunun çözümünde katkıları olmuştur.
BİRİKEN ÇÖPLER İLÇE BELEDİYELERİN İŞÇİLERİYLE YAŞADIĞI SORUNDAN KAYNAKLANIYOR
Karşıyaka’da özellikle yakın zamana kadar Buca da biriken çöplerin nedeni ilçe belediyelerimizin çalışanlarıyla yaşadığı sorunlardır. Diğer ilçelerde çöp sorunu olmamasının nedeni budur. Bunların çözümü ile ilgili Buca ve Karşıyaka belediye başkanları ile görüştüm. Bugüne kadar İZBB zaten görevli olmadığı halde kendi gücüyle çöplerin kaldırılması için çalıştı. Günlerdir çok sayıda İZBB aracı diğer ilçelerden gelen destek araçlarıyla toplandı.
TUGAY’DAN İLÇE BELEDİYE BAŞKANLARINA: “HERKES KENDİ SORUNUNU ÇÖZMEK ZORUNDA”
Benzer bir şeyi Karşıyaka ile de çalışacağız. Halkımızın böyle bir sorun ile muhatap olmasını istemeyiz. Çöpleri sürekli olarak İZBB toplayamaz bunu yaparsak biz kanun önünde suç işlemiş oluruz. Herkes kendi sorununu çözmek zorunda. Evlerden atıkların geri dönüşümü ile ilgili geri dönüşüm başlattık. Bunu en hızlı şekilde ilerleteceğiz. Geri dönüşüm atıklarını bütün şehirde toplamak üzere bu çalışmayı sonlandıracağız. Bütün şehirler arasında bu işi en başarılı yapacak şehir olacak. Bu süreçlerde ÇED olmak üzere ilgili tüm kurumlarda çalışmak zorundayız. Çözüm odaklı bakıyoruz. Çöp konusu asla siyasete malzeme edilmemesi gereken bir konu. Herhangi bir parti tarafından istismar edilmesi doğru değil.
YORUMLAR
Yorum Yap