İzmir’de grev 3'üncü gününde: Kent kilitlendi, kordonda çöp yığınları
Toplu iş sözleşmesi görüşmelerinin tıkanması ile 23 bin İzmir Büyükşehir Belediye işçisinin başlattığı grev 3'üncü gününe girdi. İZSU Hizmet Binası önünden yürüyüşe geçen binlerce işçi yürüyüş yaparken, grevden dolayı kent temizliği biriminde çalışan işçiler de hizmet durdurdu; Kordon’da çöpler sokaklarda birikti.
- | Son Güncelleme:
- | Egeli Gazete
İzmir Büyükşehir Belediyesi ile DİSK Genel-İş Sendikası arasında 23 bin çalışanı ilgilendiren toplu iş sözleşmesi (TİS) görüşmelerinin tıkanması sonrası başlatılan grev 3. gününe girdi. İZSU Hizmet Binası önünde toplanan binlerce işçi, Kültürpark’a yürüyerek taleplerini yineledi. Grev nedeniyle kentte birçok hizmet durma noktasına gelirken, özellikle çöp toplama hizmetlerinin aksaması İzmir’in merkezi noktalarında ciddi kirliliğe yol açtı.
İzmir Büyükşehir Belediyesi’ne bağlı İZELMAN ve İZENERJİ şirketlerinde çalışan 23 bin işçinin başlattığı grev 3. gününe girerken, sendika temsilcilerinden dikkat çeken açıklamalar geldi. Belediye ile DİSK/Genel-İş arasında yürütülen ve sonuçsuz kalan toplu iş sözleşmesi görüşmelerinin ardından başlayan grev, kentte ulaşım ve temizlik gibi birçok hizmetin aksamasına yol açtı.
İZSU önünden Kültürpark’a yürüyüş
İZSU Hizmet Binası önünde toplanan binlerce işçi, Fevzipaşa Bulvarı üzerinden Kültürpark’a yürüyerek taleplerini dile getirdi. Yürüyüş nedeniyle bazı yollar trafiğe kapatıldı. Grev, ESHOT otobüs seferlerinden kent temizliğine kadar çok sayıda hizmeti sekteye uğrattı. Kordon başta olmak üzere birçok noktada çöpler birikti.
“Eşit işe eşit ücret verin, grev bugün biter”
Genel-İş Genel Başkanı Remzi Çalışkan ise yaptığı konuşmada, belediye şirketleri arasında ücret eşitsizliğine dikkat çekti. “Aynı işi yapan çalışanlara farklı ücretler veriliyor. Biz sadece hakkımızı, emeğimizin karşılığını istiyoruz. Eşit işe eşit ücret verilirse bu grev hemen sona erer” dedi.
Çalışkan ayrıca, güvenlik işçilerinin mağduriyetine de değinerek, “Güvenlik personeline yapılan haksızlıkları görmezden gelmeyeceğiz. 4 Temmuz’daki mahkemeden adalet bekliyoruz” diye konuştu.
“Baskı yapıyorsak ceketimizi alıp gideriz”
DİSK/Genel-İş İzmir 1 No’lu Şube Başkanı Engin Topal, grev sürecine yönelik medyada çıkan haberlere ve belediye cephesinden yapılan açıklamalara tepki gösterdi. Topal, “Belediye Başkanı, sendikanın işçilere baskı yaptığını söylüyor. O zaman buyursun, gelsin kendisi sorsun. Eğer gerçekten baskı varsa, biz bu görevi bırakırız” dedi.
Topal ayrıca, belediyenin kamuoyuna sunduğu maaş verilerinin gerçeği yansıtmadığını vurguladı. “İşçinin banka hesabına yatan ücret dışında yapılan her ödeme göz boyamadır. 23 bin kişiye ödenen çocuk parası, tüm çalışanlar evliymiş gibi yansıtılamaz. Tatil günleri ve SGK primleri üzerinden algı yönetiliyor” ifadelerini kullandı.
“Araya birileri girmeli, bu kavga büyümesin”
Genel-İş İzmir 2 No’lu Şube Başkanı Ercan Gül ise “İşçiler her sabah yeni bir teklif gelecek mi diye umutla uyanıyor. Ancak kriz masası hâlâ kurulmadı. Sorunun çözümü için artık birilerinin devreye girmesi gerekiyor, yoksa bu kavga daha da büyür” diyerek müzakere çağrısında bulundu.
Çerkezoğlu: Bu sadece İzmir’in değil, Türkiye’nin mücadelesi
Eyleme katılan DİSK Genel Başkanı Arzu Çerkezoğlu da yaptığı açıklamada grevin sadece İzmirli işçilerin değil, düşük ücretle yaşam mücadelesi veren milyonlarca emekçinin sesi olduğunu söyledi. Çerkezoğlu, “Hiçbir gerekçe, işçinin alın terinden kıymetli değildir. Grev anayasal haktır, kimsenin bu hakkı sorgulama hakkı yoktur” dedi.
Ayrıca İstanbul Büyükşehir Belediyesi’ne yönelik gözaltılara da değinen Çerkezoğlu, “Demokrasiyi, emeği ve halkın iradesini hedef alanlara karşı mücadelemiz sürecek. Bu ülkeyi asgari ücretliler ülkesi haline getirmek isteyenlere inat, halkın gücüne güveniyoruz” ifadelerini kullandı.
Trafik durdu, çöpler birikti
Sabah saatlerinde İZSU önünde toplanan işçiler, “İnsanca yaşam, adil ücret” sloganlarıyla Kültürpark’a yürüyüş gerçekleştirdi. Yürüyüş sırasında Mustafa Kemal Sahil Bulvarı ve Fevzipaşa Bulvarı trafiğe kapatıldı. Grevin en çok etkilediği alanların başında ulaşım ve temizlik hizmetleri geldi. ESHOT otobüslerinin büyük kısmı kontak kapatırken, Kent Temizliği Şube Müdürlüğü çalışanlarının da greve katılması nedeniyle çöp toplama hizmeti aksadı. İzmir’in simge noktalarından Kordon’da çöp konteynerlerinin taşması ve çöplerin birikmesi dikkat çekti.
Başkan Tugay’dan yeni teklif
İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Cemil Tugay, grev nedeniyle yaşanan aksamaların ardından sendikaya yeni bir maaş teklifi sundu. Tugay, “Aylık net ücret olarak 65 bin TL’den başlayan, 80 bin TL’ye kadar çıkan bir ödeme yapmaya hazırız. Üstelik eylül ayında bu tutara yüzde 10 oranında ek artış da öngörüyoruz. Bu da net maaşın 71 bin 500 ile 88 bin TL arasında değişmesi anlamına geliyor” dedi. Tugay, sendikayı tekrar masaya davet etti.
Sendika ise, toplu iş sözleşmesi sürecinde önceki gün yaptığı açıklamada en düşük net maaş teklifini 84 bin TL olarak duyurmuştu. Görüşmelerin yeniden başlaması ve krizin çözüme kavuşup kavuşmayacağı ise önümüzdeki günlerde netleşecek.
YORUMLAR
Yorum Yap