1. Anasayfa
  2. Haberler
  3. Güncel
  4. Denizli’de Milli mücadelenin başladığı ev harap halde

Denizli’de Milli mücadelenin başladığı ev harap halde

15 Mayıs 1919 tarihinde düşman işgaline karşı çıkan Çal Müftüsü Ahmet İzzet Efendi’nin, 21 kahraman gençle birlikte Denizli’nin Çal ilçesinde başlattığı kahramanlık destanın yazıldığı ev tanınmaz halde… Çallı vatandaşlar bu evin restore edilip bir kahramanlık anıtı olarak gelecek kuşaklara aktarılmasını istiyor…

  • | Son Güncelleme:
  • | Egeli Gazete

EGELİ GAZETE- 15 Mayıs 1919’da Yunanlıların İzmir’i işgaliyle birlikte tüm yurtta başlayan bağımsızlık direnişinin bir adresini de Denizli oldu. Özellikle kurtuluşun ilk ayak sesleri Denizli’nin Çal ilçesinde duyulmaya başlandı. Çal Müftüsü Ahmet İzzet Efendi, hemen kentin ileri gelenlerini bir evde topladı ve direnişin ateşini yaptı. O evde 5 gün boyunca önemli kararlar alındı. Ahmet İzzet Efendi ve beraberinde 21 kahraman, kurtuluş ateşini yakıp Çal’dan Aydın cephesine doğru yola çıktı ve Türkiye’nin bağımsızlığı için mücadele etti, birçoğu şehit düştü.

Kurtuluş ateşinin yandığı ev ise o günden bugüne harap halde duruyor. Arkadaşımız Mehmet Ulutürk'e konuşan Çallı vatandaşlar, her geçen gün, evin yok olup gittiğini belirerek, “Milli mücadelenin ateşinin yandığı bu evin restore edilmesini bekliyoruz. Bu konuda Hükümet’ten ve yerel yöneticilerden destek bekliyoruz. Bu evin çocuklarımıza anlatacağımız bir müze olarak hayata geçmesini istiyoruz” dediler. 

Denizli’de Milli mücadeleyi başlatan Çal Müftüsü Ahmet İzzetEfendi’nin torunu Tahir Çalgüner de konu hakkında şunları söyledi:

“Dedem, Ahmet İzzet Efendi’nin Kurtuluş Savaşı sırasında gösterdiği kahramanlık nedeniyle Atatürk kendisine Ahmet İzzet Çalgüner ismini vermiştir. Dedem, 15 Mayıs 1919 tarihinde Çal  ilçesi Çarşı Camii’nde meşhur ahitnamesi ile  dinen "Cihat", Milli olarak, "Ya istiklal ya ölüm" Türk kadim fetvasını yayınlayarak, 21 Arkadaşıyla mücadeleyi başlatmış… Çal ilçesindeki silah deposunu, 16 Mayıs öncesi basarak silahlara el koyup, Aydın Köşk cephesine beraberindeki 60 kadar atlı Çallı milis ile intikal etmiş.Kurtuluş Savaşı'nın kazanılmasından sonra Ahmet İzzet Çalgüner'e iki İstiklal Madalyası verilmiştir.

Tahir Çalgüner, dedesinin aynı zamanda Çal Belediye Başkanıyla birlikte İstanbul’daki  itilaf devletlerine gönderdiği 16 Mayıs 1919 tarihli  telgrafta “Denizli’de muhavemet ile karşılaşırsınız” belgesinin de bulunduğunu belirtti. Bundan sonradır ki, Denizli genelinde milli mücadele yaygınlaştığını söyledi.

 

 

 

YORUMLAR

Bu habere henüz yorum yapılmamış.İlk yorum yapan sen ol...

Yorum Yap

Bu Alan Boş Bırakılamaz
Bu Alan Boş Bırakılamaz
Yorum Yapma Şartlarını Kabul Etmediniz